Monday 25 April 2011

RESEPI ANEKA MOUSSE

MASCARPONE MOUSSE

Bhn2:
60gm gula
1cwn air
1sd  besar gelatin
2bj kuning telo
150ml krim UHT
1sd teh kulit lemon-diparut

rendam gelatin dlm air hgga larut.masakkan dgn gula sebentar.tutup api.biarkan sebentar.tuang ke dlm mangkuk berisi kuning telo dan pukul hgga bkrim.apabila suam,campurkan keju mascarpone sikit demi sedikit.gaul sebati.dlm bekas lain putar krim UHT dgn kelajuan tinggi hgga kembang.isi campuran keju dan kulit lemon.kacau sekata.


COFFEE MOUSSE

Bhn2:
40gm gula
1cwn air
4bj telo(gred A)
2gm serbuk kopi segera
300gm dark coklat
400ml krim UHT
50gm-sebarang kacang dicincang
1sd besar gelatin

masak gula dan air hgga didih.tutup api.msukkan gelatin.pukul telo hgga bkrim masuk adunan gula td.cairkn coklat dan kopi segera cara double boiler.tuang coklat cair ke dlm adunan telo.kacau sebati.putar krim UHT dgn kelajuan sederhana hgga kembang.campurkan dlm adunan coklat.gaul sekata.masukkan kekacang.gaul sebati.


STRAWBERRY MOUSSE

Bhn2:
300gm puree strawberi(selalu pakai filling/inti je)
80gm gula
1 1/2 sd besar gelatin
15ml kordial strawberi
300gm krim UHT

panaskan filling double boiler.masuk gula.kacau sebati.masukkn gelatin dan kordial.kacau lg.ketepikan.putar krim UHT hgga kembang.masuk ke dlm adunan td.kacau sekata.

MANGO MOUSSE

Bhn2:
250gm cream cheese
100gm gula
200gm puree mango(pakai filling je)
1cwn air
2bi kuning telo
1sd besar gelatin
180ml krim UHT

masak gula dan gelatin dgn secawan air.kemudian tuang ke dlm mangkuk berisi kuning telo.pukul hgga bkrim.pukul keju krim hgga lembut.campukan puri mangga.gaul sekata adunan mangga dan campuran kuning telo.putar krim UHT hgga kembang.masukkan ke dlm adunan td.gaul sekata.

WHITE CHOCOLATE MOUSSE

Bhn2:
200ml susu segar
1sd teh esen vanila
80gm kuning telo
25gm gula
1 1/2 sd besar gelatin
200gm coklat putih
700gm krim UHT-diputar

cairkan coklat putih double boiler.didihkan susu dan esen vanila.tuang ke dalam kuning telo.pukul hgga bkrim.masukkan gelatin biar hgga larut.masuk coklat putih.kacau sebati.putar krim UHT hgga kembang.campurkan ke dlm adunan td.gaul sebati.

RASPBERRY MOUSSE

Bhn2:
210gm puree raspberry
105gm gula
1 1/2 sd besar gelatin
335gm krim UHT-diputar

Masak dan gaul sekata puri raspberi dan gula.masuk gelatin.kacau hgga larut.tutup api.putar krim UHT hgga kembang.campurkan ke dalam adunan.gaul sebati

BLUEBERRY MOUSSE

Bhn2:
300gm puree blueberry(pakai filling je)
80gm gula
50ml air
1 1/2 sd besar gelatin
250ml krim UHT

panaskan secara double boiler puri blueberri.larutkan gelatin dlm air.masuk ke dlm puri td.kacau sebati.putar krim UHT hgga kembang.campurkan ke dlm adunan td.gaul sebati

No comments:

Post a Comment